Виклики сучасності: Як забезпечити якісну освіту для дітей у нестабільний період?
Тема: Освіта | Дата: 26.08.2023
Чи отримають діти належну якість навчання у такий турбулентний час? Введення реформ НУШ, карантин, дистанційне навчання, війна. Якось забагато випробувань для дітей. Та й для української освіти в цілому. Тож чи будуть діти готові до майбутнього? І як можна посприяти їхній готовності?
Фактори, які впливали на якість навчання в Україні до 2019 року
Перед українською освітою стояло безліч викликів ще до 2019 року. До початку проблем світового масштабу, країна боролась із внутрішніми:
- Системна застарілість, успадкована з радянських часів. Відсутність гнучкості, інновацій і адаптації до сучасних умов. Це призводило до неактуальних підходів у навчанні та оцінюванні.
- Низька фінансова підтримка та корупція. Обмежені бюджетні кошти для освіти заважали розвитку шкіл. Вчителі не мали мотивації до саморозвитку через маленькі зарплати. А навантаження на освітян при цьому було шаленим.
- Різниця якості. У різних регіонах країни, у містах та селищах значно відрізнялась якість навчання. Це створювало нерівні умови для отримання хорошої освіти.
- Масовість навчання. Відсутність індивідуального підходу не спонукала дітей до бажання навчатись.
А ще мовне питання, міграція кваліфікованих вчителів, застарілі матеріали. Освіта вже давно потребувала системних реформ. Точковим рішенням ситуації все частіше ставали репетитори.
Промінь надії або реформа НУШ
І ось почались перші спроби реформ НУШ у 2018 році. Мета надихаюча: виправити всі вищеперераховані помилки. А ще розвивати креативність, критичне мислення, бажання навчатись. Виховати індивідуальність, яка буде готова до сучасного світу.
НУШ вміщує у собі досвід країн Європейського Союзу та інших передових держав. Впроваджуються нові підходи, друкуються підручники, змінюється програма. Без перешкод та помилок не обходилось, але зрушення почались.Та вже у 2019-му році до внутрішньодержавних перепон додались ще й більш масштабні.
Світові виклики
Коронавірус
Пандемія коронавірусу змінила весь світ. Вона вимагала швидких реакцій. Перехід на дистанційне навчання став єдиною можливістю пристосуватись до нових умов. Але водночас це породило нові проблеми у галузі освіти. Зокрема, і в Україні:
- Наслідки соціальної ізоляції для дітей. Учні не мали можливості повноцінної комунікації з однолітками, вчителями. Мотивація та цікавість до навчання знижувались.
- Недоліки дистанційної освіти. Система, викладачі та матеріали не були розраховані на такий формат.
- Психологічні наслідки. Стрес, тривога та невпевненість впливали на стан школярів.
- Нерівні умови навчання. Не всі учні мали однаковий доступ до техніки та Інтернету.
Війна в Україні
Коли ж ситуація з пандемією почала стабілізуватись, розпочалась війна. Вона перевернула буденність з ніг на голову. Пріоритетом стало виживання. Про доступ до навчання почали думати лише через деякий час. Коли оговтались і зрозуміли, що жити тепер доведеться в умовах війни.
Досвід дистанційного навчання став у пригоді. Через певний час у регіонах, де не велись бойові дії, відновили уроки у школах. Вимушені переселенці попрямували до безпечніших регіонів та пішли до місцевих шкіл. Дехто залишився на дистанційному. Минулі проблеми ще не вирішено, а нових перешкод стає все більше.
Як покращити якість освіти: практичні поради для батьків
Страх батьків за освіту і майбутнє дітей гостро стоїть у суспільстві. Є події, які нам не підвладні. Але існують кроки, котрі батьки можуть зробити самостійно. Це допоможе підтримати дитину та її здатність навчатись продуктивніше.
- По-перше, підтримуйте діалог зі школою. Це сприяє забезпеченню більш якісного навчання.
- По-друге, дотримуйтесь збалансованого підходу. Підтримуйте дитину у розвитку її здібностей, інтересів. Не акцентуйте увагу на невдачах та складнощах.
- Звертайтесь за допомогою до репетиторів, щоб заповнити пробіли у необхідних знаннях. Або, щоб розвинути та поглиблювати навички у справі, яка лежить до душі. Такий підхід може стати запорукою успіху у майбутньому дитини.
- По-третє, забезпечте комфортні умови. І для навчання, і для розвитку вдома.
- По-четверте, розвивайте навички самостійності. Сприяйте вмінню учня бути активним.
- І останнє, підтримуйте психологічний стан дитини. Ставте ментальне здоров'я на перше місце. Адже якісне навчання неможливе, якщо дитина відчуває постійний стрес та напругу.
Сучасні події ставлять на шляху батьків перешкоди. Надати якісну освіту дітям, заохотити їх до навчання — є непростим завданням. А в умовах постійної турбулентності це стає ще складнішим.
Тож батькам, школі та державі потрібно об'єднуватися і тримати постійну комунікацію. Тільки так зможемо рухати освітній процес вперед.